Gaming blir pedagogisk verktøy

Gaming er ikke ukjent for mange unge. Nå skal ungdomsskoleelever på Revheim teste ut spill som en del av læreplanen. Forhåpentligvis vil det motivere elever til å gjøre det bedre på skolen.

 
revheim skole stor  
Revheim Skole  
Av: Ina Marie Sigurdsen  

Som første skole i Norge får Revheim et gamingrom som elever skal bruke i timene. De skal sammen med tre andre europeiske universiteter gjennom Erasmus sitt Flip2game prosjekt teste ut om gaming forbedrer læringsmiljøet.

Rektor ved ungdomsskolen Eirik Jåtten er begeistret over samarbeidet. Han ser heller ingen negative aspekter med å sette gaming opp på læreplanen, men understreker at elevene ikke blir satt til å spille for seg selv.

- Man må ha en plan. Jeg tenker at å få til gode spillbaserte læringssituasjoner med en lærer som skjønner spill og har gamet selv er viktig. I tillegg er det jo sjelden stor entusiasme for skolerelaterte ting på ungdomsskolenivå, dette er de helt i hundre for, sier Jåtten.

 
Ansatt spillepedagog  

I første omgang skal spillene testes ut i historie, samfunnsfag og KRLE. For å få best utbytte av spille-timene er det viktig at man har lærere som kan lære dette bort på en pedagogisk riktig måte, og samtidig engasjere elvene. Ved hjelp fra midlene Flip2game har gitt Revheim har de kunne ansette en spillepedagog.

- Spillepedagogen kommer fra Didaktisk digitalt verksted ved Universitetet i Stavanger (DDV). Dette verkstedet er vi veldig glad for, for det tiltrekker seg studenter som er interesserte i gaming. Og der får de utvikle seg pedagogisk i forhold til digital læring, noe som settes pris på når vi skal i gang med dette prosjektet vi håper på skal gi bra utslag, sier Jåtten.

Spillepedagogen vil både bli et stilas og en støtte for de lærerne som er på skolen i dag, i planleggingen, gjennomføringen og evalueringen av undervisningsøktene

 
Spill som muliggjør  

Jåtten har allerede fått telefoner fra flere skoler i Norge som er interesserte i å starte samarbeid. Å bruke spill utfordrer og engasjerer elvene på nye måter, og han tror dette er grunnen for den store interessen hos andre.

- I historiefaget, som jeg mener er det enkleste faget å utvikle spill til, vil man få en helt spesiell tilnærming til stoffet. Gjennom å for eksempel spille utsnitt fra det populære spillet Battlefield lærer man om hvordan styrkene opererte taktisk, sier rektoren.

I en spillverden kan man bevege seg mer eller mindre fritt, og prøve ting du ikke har mulighet til i den ekte verden, enten fordi det er ulovlig og farlig. Det å få diksjoner rundt disse problemstillingene mener Jåtten er veldig bra.


- Film og bøker kan jo vøre veldig bra det, men fordelen spill har er engasjementet det skaper. Du må faktisk inn å være en del av handlingen, du er ikke en passiv deltaker. Du er med på å skape.

 
Du er her: Home Joomla 2.5 Gaming blir pedagogisk verktøy