– Det er ikke en underholdningsfilm

UtøyaLite

Filmen Utøya 22. Juli, er den mest sette filmen på kino i Norge siden premieren fredag 9. Mars. Filmen har skapt mye debatt. Regissør, Erik Popper håper at folk vil se hvorfor den er viktig.

 
UtøyaStor  

I SKJUL: I filmen følger vi Kaja som kjemper en hard kamp for å ikke bli skutt. Foto: Paradox productions

 
Av: Eirin Skiaker, Jo Fridstrøm og Petter Klund  

– Vi har hatt mange positive reaksjoner, men også flere som mente at filmen kom for tidlig. Jeg tror nå at mange av dem har endret mening etter å ha sett den. Det er ikke en underholdningsfilm, men en film som skal fortelle, sier Poppe.

 

Minimal markedsføring

 

Filmen har ikke hatt noen trailer, og har blitt holdt høyst hemmelig helt frem til førpremieren til filmen i filmfestivalen Berlinale i februar.
– Vi ønsker ikke at det skal finnes klipp på nettet, som gjør at de som er berørt, skulle kunne snuble over de ved et uhell. Derfor tok vi en beslutning om at det ikke skulle vises noen ting.
Vi har ett stillbilde fra filmen. Det er det.

Poppe redigert
HUSK UTØYA: Regissør Erik Poppe mener det er viktig at når vi snakker om 22. Juli, husker hva som skjedde på Utøya Foto: Eirin Skiaker

 

Det handler om ungdommen

 

Poppe ønsket å sette fokus på ungdommen. Filmen følger den fiktive karakteren Kaja, minutt for minutt, mens angrepet skjer på Utøya.

Filmen handler om ungdommene. Den starter 14 minutter før de første skuddene går for å bli kjent med karakterene, og vi følger dem gjennom de 72 minuttene som angrepet varte.

En stor del av arbeidet handlet om å jobbe med de som opplevde utøya.

Før jeg bestemte meg for å lage filmen, kontaktet jeg støttegruppen 22 juli, og jeg kontaktet arbeiderpartiet og AUF. Jeg har jobbet med en gruppe ungdommer som overlevde Utøya gjennom hele prosessen.

 

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert.