I Kodetimen lærer barn fra 8 til 12 år hva programmering er, hva det brukes til og hvordan det gjøres. |
|
KLASSEROM: I 3. etasje på Sølvberget kommer barn for å lære om koding. | |
Av: Emil Øygarden | |
– Det er veldig viktig for oss at dette er lystbetont, barna skal komme hit fordi det virker spennende og de har lyst Den første Kodetimen (da kalt Kodeklubben) var i januar 2016, og siden da har man hatt flere lignende arrangementer i vinter- og høstferier. – Det er mange som blir igjen i byen, så jeg synes det er fint å ha noe å gjøre, sier Risvand. |
|
SPILL FOR LÆRING |
|
Deltakerne tar med egen PC eller nettbrett, og bruker et spill som heter ‘Run Marco’ for å starte læringen. Man skal flytte spillerkarakteren til målet ved å sette ordre som ‘et skritt fremover’ og ‘snu til høyre’ i riktig rekkefølge. Flere foreldre sitter også i klassrommet og lærer sammen med barna sine. – Det er veldig vanlig å starte en læringsprosess med et spill, man gjør noe til en lek og målet er at det skal være gøy. Vi har videregående kurs der det ikke er spill i det hele tatt. Noen ser kanskje ned på spill som en læringsform, men det er effektivt for å lære barn prinsippene bak koding eller vanlig skolematte eller hva det måtte være. For vår del er det veldig naturlig, sier Risvand. |
|
NULL PROBLEM FOR BARN |
|
– Jeg synes det er kjekt, selv om det ikke er spill og sånn. Jeg gjør det litt på fritiden også, det er ikke så vanskelig, sier Adrian Kyed Helle, en 11-åring på første rad i Kodetimen. På utsiden ser programmering stort og skummelt ut, men opplæringen bruker god tid og barnevennlige hjelpemidler for å gjøre undervisningen lett å forstå. – Vi synes det er veldig fint å ha en førsteintroduksjon for koding. Vi gjør jo dette for å vekke en interesse hos barna, så kanskje de driver på med det videre. Man kan gjøre koding så komplisert eller simpelt som man vil, så det er ikke stort problem å lære det bort, mener Risvand. |