Tise er normalt en app som brukes for å selge brukte klær og gjenstander. Den har derimot fått et eget bruksområde for unge kunstnere og deres arbeid. Dette skaper problemer for de nåværende galleriene.
Skrevet av: Tuva Gorset Kristoffersen
– Tise var den første plattformen hvor jeg solgte bildene mine. Det ble de første små skrittene jeg tok for å selge kunsten min til andre enn venner og familie. Det har fungert overraskende bra, sier kunstner Marte Lindholm.
Appen skal gjøre det lettere for selgere å nå frem til kjøpere. Det er en enkel måte å nå frem til flere rundt om i landet. Den kan derfor være en effektiv plattform for kunstnere.
– Det var en mulighet for å vise frem kunsten min da jeg ikke er etablert i kunstmiljøet. Det virket som det var en ganske lavterskel måte å komme i gang på. I tillegg er appen bygget opp som en salgsside, så jeg syntes den gir en god visuell profil. Dette er jo en fordel for kunstnere, sier Lindholm.
Miljø og kunst
Til tross for at Tise originalt brukes for å selge brukte gjenstander og klær, er det flere måter å kombinerer gjenbruk og ny kunst.
– Tise har alltid hatt en sterk miljøprofil, noe som er veldig viktig for meg. Alle rammene jeg bruker har jeg funnet brukt i vintagebutikker. Dette er for å både redusere mine egne utslipp og for å bidra til et mer sirkulært forbruk. På denne måten kan jeg tilby noe som er attraktivt på en gjenbruksapp, sier Lindholm.
Publikum
En grunn til at appen kan fungere for kunstnerne er hvordan de kan nå frem til målgruppen. Dette er blant annet gjennom ulike funksjoner appen kan tilby.
– Tise har et stort publikum som shopper for alt mulig rart, og da føler jeg det er større sjanse for salg. Det er også fint at man kan se hvor mange som har sett tisen. Dette gjør at jeg kan vurdere en promotering. Gjennom betalt promotering får jeg økt antall seere og følgere. Dette vil da kunne øke sjansen for å selge noe nå eller i fremtiden når jeg poster nye trykk, sier kunstner Yutta Grigorenko.
Utfordrer galleriene
Noen som kan bli spesielt påvirket om flere kunstnere drar til Tise er galleriene. De er derimot klar over at endringene kan komme.
– Det er veien det går nå når vi har så mye sosiale medier. Alle benytter seg av dette så hvorfor ikke kunstnerne, det må jo være en drøm for dem sier Berit Eskevik, daglig leder på Neo Galleri.
Selv om de har forståelse for endringene legger de ikke skjul på at det kan skape utfordringer. De har derimot en løsningsorientert innstilling.
– Det blir jo et problem for galleriet, men nå er det så mye som er i forandring for tiden. Jeg tenker vi bare må være konkurransedyktige. Kommer du til et galleri så kan du få velge mellom blant mange kunstnere og se de i virkeligheten. Det tror jeg også er viktig for mange, sier Eskevik.