Norske filmer ble mer populære i fjor

Antall kinobesøk ble mer enn halvert i fjor, viser ferske tall fra Statistisk Sentralbyrå. Likevel har andelen visninger av norske filmer fordoblet seg.

Børning 3 var blant de mest populære filmene i 2020. Foto: SF Studio

Av Einar Torkelsen

– Jeg synes dette er gledelig, sier filmregissør Arild Østin Ommundsen.

38 prosent av kinovisningene i fjor besto av norske filmer, mens de i 2019 kun utgjorde 18 prosent av visningene.

Dermed var nedgangen i besøket for norske filmer bare 16 prosent, mot nedgangen i kinovisninger av utenlandske filmer på 66 prosent.

– En av årsakene kan være at kriser som pandemien gjør at vi søker mot historier som ligger nær oss. At det har å gjøre med trangen til å forsterke egen identitet og kultur, sier Østin.

Arild Østlid Ommundsen. Foto: Silje Salomonsen

Krevende år for kinoene

Totalt ble det registrert 4,8 millioner kinobesøk i fjor, en halvering fra året før.

– Film- og kinobransjen treffes hardt av pandemien, noe som kommer tydelig frem i denne statistikken. Nedgang i kinobesøk er trist å lese om, sier kommunikasjonsansvarlig i Filmkraft Kristine Elliott.

Ved ODEON kino i Stavanger har de merket konsekvensene av pandemien for fullt, med sterk nedgang i besøkende.

– Vi er imidlertid optimistiske med tanke på fremtiden, og tror ting vil forbedre seg til sommeren, sier film- og informasjonssjef ved ODEON kino Stig Magne Pedersen.

Stig Magne Pedersen. Foto: Privat

Vil at flere ser norske filmer

Som regissør og manusforfatter fra Rogaland er Østin kjent for filmer som «Mongoland» og «Now It’s Dark». Han peker på at det er bra å få impulser fra den store verden, men at også lokal film og kultur er viktig.

– Jeg mener bestemt at det er viktig å bli fortalt historier som kommer fra og blir fortalt av mennesker i vår umiddelbare nærhet, sier Østin.

Som lokalt filmsenter ønsker Filmkraft at flere velger norske filmer på kino.

– Dette er ofte filmer vi kan kjenne oss bedre igjen i, og som beskriver et miljø vi kjenner. Av lokale eksempler kan vi tenke på «Mannen som elsket Yngve», «Mongoland» og «Kyss meg for faen i helvete», sier Elliott.

Også ODEON kino håper enda flere ser norske filmer i fremtiden.
– At flere velger norske filmer bidrar til å styrke norsk filmproduksjon, sier Pedersen.

Kristine Elliot. Foto: Filmkraft

Filmskapere må tørre å satse

I følge Elliott er andelen visninger av norske filmer knyttet direkte til antall norske filmproduksjoner. For at flere skal velge norske filmer på kino mener hun det er avgjørende med en sunn, solid filmbransje og et betalingsvillig publikum.

– Folk ønsker å se filmer de tenker er spennende, forteller gode historier og gir fine opplevelser – uavhengig av språk. Norsk film gjør allerede dette, sier Elliott.

For å gjøre norske filmer mer attraktive mener Østin at det må lages filmer som både er særegne og av høy kvalitet. Likevel mener han at det er viktig at historiefortellere er modige og tør å satse.

– Det må være filmer folk ønsker å se. Men man må også tørre å satse på å produsere filmer folk ikke vet at de vil se. Man må ta sjanser. Hvis ikke blir alt likt og vi dør sakte foran skjermen der en eller annen strømmetjeneste spyr ut visuell valium, sier han.

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert.